استفاده از پانکراس مصنوعی برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1

4 آوریل 2017- یک پژوهش بالینی جدید با استفاده از پانکراس مصنوعی در آمریکا نشان داد که این وسیله برای استفاده ی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 (5 تا 8 ساله) ایمن و موثر است.

این پانکراس مصنوعی توسط دانشمندان دانشگاه ویرجینیا (UVA) تولید شده است و قادر به تحویل اتوماتیک انسولین برای حفظ مقدار قند خون می‌باشد.

نتایج این مطالعه نشان داد که این وسیله سبب بهبود کنترل قند خون در مقایسه با پمپ انسولین- که پیش از این توسط کودکان استفاده می‌شد- می‌گردد.

دکتر DeBoer محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: نتایج مطالعات ما برای اولین بار نشان داد که مقدار قندخون کودکان خردسالی (5 تا 8 سال) که از این پانکراس مصنوعی استفاده می‌کردند، در زمانهای بیشتری نسبت به کودکانی که تحت رژیم‌های معمول درمانی در خانه قرار می‌گرفتند، در محدوده هدف بود. این سیستم پانکراس مصنوعی برای مدت 68 ساعت در 6 پسر بچه و 6 دختر بچه‌ی مبتلا به دیابت نوع 1 که همگی پیشتر از پمپ انسولین و دستگاه مانیتور مداوم قندخون استفاده می‌کردند  آزمایش گردید.

 در طول زمان استفاده از پانکراس مصنوعی، کودکان شرکت کننده در این تحقیق، به طور متوسط مدت زمان بیشتری را با قندخون در محدوده‌ی هدف گذراندند، آنها همچنین هیپوگلایسمی کمتری را تجربه کردند و افزایشی در دوره‌های حملات هیپوگلایسمی آنها مشاهده نشد.

 دکتر DeBoer این یافته‌ها را مهم دانسته و معتقد است که سیستم پانکراس مصنوعی می‌تواند یک گزینه‌ی درمانی ارزشمند برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 باشد، تا به حال، والدین یا پزشکان در مورد میزان انسولین مورد نیاز کودکان جوان خود برای جلوگیری از افت قندخون یا افزایش خطرناک قندخون آنها در طول شبانه روز تصمیم می‌گرفتند، بغیر از دوز انسولین مورد نیاز برای زمان خوردن غذا، پانکراس مصنوعی در تصمیم گیری برای سایر دوزهای انسولین به طور اتوماتیک عمل می‌کند. این دستگاه بر مقدار قندخون کودک نظارت کرده و دوز مورد نیاز انسولین را برای حفظ  قند خون او در محدوده‌ی هدف، در اختیار کودک قرار می‌دهد .

 دکتر DeBoer می‌گوید: اگرچه این تحقیق بر روی تعداد کمی از کودکان انجام گردید، اما نتایج آن بسیار امیدوار کننده بود زیرا نتایج مشابهی از مطالعاتی با ابعاد بزرگتر بر روی افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 بدست آمده است. یافته‌های این تحقیق در نود ونهمین نشست سالانه‌ی انجمن غدد درون ریز  در اورلاندوی فلوریدا ارائه خواهد شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/new-artificial-pancreas-trial-shows-positive-results-in-young-children-with-type-1-diabetes-96764414.html